Az eddigi munkáim során többféle vezetővel is találkoztam, és még annál is többről meséltek a hozzám járó kliensek. A történetek mindig sokfélék voltak: a jófej, rugalmas felettestől a szigorú, elszámoltató, szinte már-már gonosznak, pikírtnek hatóig, mindenféle vezetőről, főnökről voltak sajátélmények. Külön érdekes a megnevezések változása attól függően, hogy milyen viszonyt ápolnak vele: a jó kapcsolatban lévők leginkább felettesnek, vagy vezetőnek, míg a kevésbé jó kapcsolatot ápolók inkább főnöknek hívták azt, aki a munkahelyen értük felel. Felmerült hát a kérdés, milyen is a jó vezető? Milyen tulajdonságokkal bír? Nézzük, mit mondanak erről a kutatások!
A szakirodalom hatféle olyan vezetési stílust említ, amely a gyakorlati munka szempontjából hasznosnak bizonyul. Ezek azonban nem a klasszikus módszert mutatják, miszerint egy embert egyfajta stílus jellemez, sokkal inkább arra apellálnak, hogy a különböző szituációkban más és más lehet a legjobbnak bizonyuló viselkedésmód.
A „jövőképalkotó” vezető meghatározza a csapata számára, hogy mi az a cél, amit szükséges elérni, ugyanakkor az ahhoz vezető utat tekintve szabadságot hagy. Ezzel a működésmóddal rákényszeríti kollégáit arra, hogy önálló munkát végezzenek, ugyanakkor megengedi, hogy ki-ki a maga kreativitása szerint végezze el a rá szabott feladatot a megadott határidőre. A „tréneri” vezetési stílust alkalmazó vezető a megfelelő feladatelosztást támogatja azáltal, hogy szem előtt tartja az egyéni fejlődési tervet. Beszélget az egyének céljairól, terveiről, amivel eléri, hogy a személy fontosnak érezze magát, egyúttal pedig perspektívát is teremt, hogy van a szervezetben lehetőség az előrelépésre, ami motiváló tényező lehet.
A „menetelő” vezetési stílust érdemes csak ritka esetben alkalmazni. Aki így vezet, az a maximális teljesítményt várja el, és csak azt fogadja el, ez azonban nehezíti a jó kapcsolatok fenntartását. Az „utasító” vezető engedelmességet követel, szigorúan az ellenőrzése alatt tart mindent, hangsúlyozza a saját hatalmát, ugyanakkor mindezt úgy teszi, hogy nem tisztázza csapatával a célokat. Az utóbbi két típus folyamatos alkalmazása nem javasolt, azokat inkább csak speciális helyzetben, alkalmi jelleggel érdemes használni.
A jó hír, hogy állítólag a vezetői képességek fejleszthetők, méghozzá önirányított tanulás által. Ennek első lépése, hogy a vezető azonosítja magában, hogy milyen vezető szeretne lenni, kialakítja az erre vonatkozó én-ideálját, majd ahhoz képest – második lépésként – felméri, hogy mik az aktuálisan meglévő jellemzői. Ezzel kap egy összehasonlítási alapot arra, hogy mely területeken közelíti már meg a vágyott állapotot, és melyek azok, ahol nagyobb mértékű munkára és több befektetett energiára van szükség.
Mindezek mellett ne felejtsük el azt sem, hogy egy csapat működése nem kizárólag a vezetőn múlik. A csapattagok igényei is rengeteget nyomnak a latba, ráadásul azok akár egy folyamatosan változó szempontként is jelen lehetnek. Az elvégzendő feladat jellege és maga a munkakörnyezet (a szűkebb munkahelyitől a társadalom szintjéig) egyaránt szerepet játszik. Bár minden alkalmazott szeretné értékesnek és elfogadottnak érezni magát, legalább ennyire fontos az is, hogy alkalmasnak érezze magát a feladatra, amelyet végez. Ha tehát bármely munkahelyi környezetben a hatékonyság vagy az elégedettség csökkenését tapasztaljuk, érdemes komplex vizsgálat alá venni a helyzetet, és nem csak kizárólag a vezető szerepét kiemelni ebben.