Azt hiszem, az bátran kijelenthető, hogy mindenki tapasztal élete során legalább egy alkalommal olyat, hogy anélkül vásárol meg dolgokat, hogy arra bármilyen szinten is szüksége lenne. Hogy csak pusztán a vásárlás öröméért költ. Vagy hogy egyáltalán nem gondolkodik el előre azon, pontosan mire is van szüksége. Ez utóbbi az impulzusvásárlás. Ez történik például, amikor éhesen megyünk bevásárolni, és sokkal több dolgot veszünk, mint terveztük. Ilyenkor jellemzően édességek kerülnek a kosarunkba, aminek evolúciós oka van, az édes íz energiában gazdag ételeket jelent, így a túlélés egyik záloga lehet. De kerülhet a birtokunkba ilyen módon ruhanemű, dísztárgy, vagy hasznosnak tűnő kütyük egyaránt. Na és persze ott van az a városi legenda, hogy a háziasszonyoknál minden nap csenget valamilyen futárszolgálat újabb és újabb csomagokkal. De mi is az ok, amiért ezt csináljuk?
A háttérben álló tényezők
Amikor vásárlásba kezdünk, határozottan megéljük a saját kontrollunk erejét. Mi döntünk arról, hogy mit veszünk, mennyit, milyen összegben, ez pedig segíti, hogy egy bizonytalan helyzetben találjunk valamilyen fogódzót. De számos egyéb dolgot is remélhetünk még a vásárlástól a bizonyosságon és az irányítás megélésén túl. Sokak számára ez jó szórakozást, valódi örömöt élnek meg abban, hogy bevásárlóközpontokban nézegetik a termékeket, vagy webshopokon böngészik azokat. Vagy ott van annak az izgalma, hogy ha több dolgot rendelünk a netről, vajon épp mit fog hozni a futár? Olyan, mintha ajándékot kapnánk, csak mi magunk vagyunk a feladók is. A személyes vásárlás tehát azonnali örömforrás, míg az online rendelés az izgalommal teli várakozás élményét nyújtja, ami sokak számára vonzó lehet.
Vannak, akik az új termékekhez való hozzájutást a menőséggel kapcsolják össze, vagy éppen az eleganciával, így tehát saját identitásuk szempontjából fontos számukra, hogy időről időre új ruhákat vagy kiegészítőket viseljenek. Aztán az is lehet, hogy valaki épp az önmagában való bizonytalanság, önbizalomhiány kompenzálására alkalmazza a túlzott vásárlást. Mondjuk azért, mert él benne egy hiedelem arról, hogy ha azt mutatja, anyagilag megengedheti magának mindezt, az automatikusan olyan képet épít róla, hogy ő maga rendben van. Vannak, akik a szomorúságukat, boldogtalanságukat próbálják vásárlással enyhíteni. A kutatások szerint ez valóban egy hatékony módszer lehet, ugyanakkor az már közel sem biztos, hogy a hatás tartósan fennáll. Legfőképpen azért nem, mert könnyen előfordulhat, hogy a feleslegesnek tűnő pénzköltés miatt utólag bűntudatot élünk meg, ami akár még csak tovább is fokozhatja a kiindulópontként megélt negatív érzelmek intenzitását.
Helyettesítés
A vásárlás egyáltalán nem biztos, hogy rossz dolog addig, amíg nem érezzük annak negatív – érzelmi, vagy éppen pénzügyi – hatását. Ha azonban azt tapasztaljuk, ez válik az egyetlen örömforrásunkká, esetleg túl gyakori, vagy túl nagy összegeket érint, érdemes elgondolkodni. Az is lehet, hogy valakinek az életminőségét kezdi befolyásolni, akár olyan szinten, hogy gondolatai olyannyira a vásárlás körül forognak, hogy képtelen például megfelelően koncentráltan végezni a munkáját. Ilyen módon tehát a vásárlás előbb-utóbb a függőség tüneteit és következményeit is okozhatja. Érdemes figyelemmel kísérni tehát saját vásárlási szokásainkat, és ha azt látjuk, kezd nagyobb mértéket ölteni, mint szeretnénk, megpróbálni a mélyére ásni. Átgondolni elsőként azt, hogy amiket veszünk, arra valóban szükségünk van-e? Ha nem, akkor pontosan miről is szól maga a vásárlás? Mit remélünk tőle? Milyen gondolatok vannak a fejünkbe, milyen érzésekre számítunk vagy vágyunk? Ha megvan a válasz, elkezdhetjük megkeresni, milyen más módokon juttathatjuk magunkat hasonló élményekhez. Ha például a bizonytalanság ellen küzdünk így, és ebben találjuk meg az irányítás élményét, akkor érdemes elkezdeni tudatosabban vezetni a mindennapjainkat. Bevezetni akár apró szokásokat, tevékenységeket, amihez ragaszkodunk, amiről mi döntünk, hogy úgy és akkor fog történni. Nem kell nagy dolgokra gondolni, a legkisebb apróságnak is óriási jelentősége lehet. Az örömforrást, izgalmat ad nekünk a vásárlás, nyissuk ki a szemünket és nézzünk körül, mi minden adhatna még ilyet. Egy izgalmas film vagy könyv olvasása, kalandos kirándulás a barátokkal, valamilyen játékos program, vagy éppen a testmozgás lehet, hogy hasonló élményben tudna részesíteni. Ráadásul mindezek számos egyéb módon – fizikailag, a szociális kapcsolódás és az önmagunkban való elmélyülés szintjén egyaránt – hatnak a jóllétünkre. Higgyünk tehát benne, hogy nem a vásárlás az egyetlen boldogságforrás, hanem azért jó nagy százalékban mi magunk aktívan tudunk tenni és felelősséget vállalni!