A lovak segíthetnek abban, hogy képesek legyünk kapcsolódni

Az állatassisztált terápiák egyik válfaja a lovasterápia, mely egyre inkább kezd elterjedni hazánkban is. Mivel a magyar lovasnemzet – a magyarok nyilaitól ments meg uram minket tartja a mondás – nem véletlen, hogy a kutyákkal való terápiás foglalkozás mellett ez az egyik legismertebb állattal történő gyógyítás.

A lovakkal történő terápiás munkának két típusa ismert: a hippoterápia, mely lovon végzett neurofiziológiai gyógytorna és a gyógypedagógiai lovaglás. Mindkét esetben képzett szakemberek végzik a kezeléseket. Míg a hippoterápia indikációi  izomzavarok, koordinációs problémák és egyensúlyzavarok, addig a gyógypedagógiai lovaglás célja egy-egy célterület fejlesztése, valamint a nevelési – szocializációs készségek fejlesztés.

Magyarországon először a Hortobágyon rendezték meg az első lovasterápiát, 1997-ben, és még ebben az évben meg is alakult a Magyar Lovasterápiás Szövetség. Ennek ellenére még mindig gyerekcipőben jár ez a terület, – 2004-ben indult Magyarországon lovasterapeuta képzés –  viszonylag kevés helyen érhető el terápiás lovakat tartó lovarda és szakember, és kevesen is tudnak róla, hogy mindez hogyan működik. Pedig számos előnye lehet.

Fizikai, pszichológiai, szociális és nevelő hatása is van a lovakkal történő foglalkozásoknak: javítja a tartást, erősíti az izmokat, segíti az egyensúly-érzékelést, feloldja a görcsös izmokat, javítja a keringést, erősíti az önbizalmat, megtanítja a kockázatvállalást, a felelősségvállalást, segíti az önfegyelmet, az érzelmek kontrollálását. Erősíti az ép ember érzését, – képes vagyok önálló döntéseket hozni, melyekért tudok felelősséget vállalni – és segíti a szociális kapcsolódást.

Egy lovasterápiás foglalkozás gyerekekkel 50, felnőttekkel 90 perces alkalmakat jelentenek, amik egy verbális kerettel kezdődnek: átbeszélik a terapeutával, hogy milyen gyakorlatokat szeretnének csinálni a lovakkal, mi fog történni kint a pályán. Az ott elvégzett feladatokat aztán feldolgozzák és párhuzamot hoznak az életben történő eseményekkel. Kisebb gyerekekkel a játékosságon van a hangsúly, így az ő foglalkozásaik rugalmasabb keretekkel működnek.

Ez a terápiás módszer nagyon hatékony az ADHD, autizmus spetrumzavar, figyelemezavar és szorongásos zavarok kezelésére, de más nehézségekkel küzdők számára is segítség lehet, akár kiegészítő terápiaként is. Mivel látványosan csökken a rendszeres testmozgás a magyar lakosság körében, egyre fontosabb szerephez juthatnak a mozgással kapcsolatos segítő tevékenységek.

Mivel az állat, így a ló is az ösztönt szólítja meg az emberben, ami előhívja a spontaneitást, nagyon hatékony formája tud lenni ez a segítség az autizmussal küzdők számára.

Az autistáknak nehéz folyamat megismerni és elsajátítani a közösségi normákat: ezeken a foglalkozásokon egyszerű szociális történetek feldolgozásával képesek lesznek a köszönés, kérés, várakozás, veszélyes helyzetek vagy az önkiszolgálás formáit megtanulni.

Segítséget nyújt továbbá a másik mentális állapotának értelmezéséhez illetve az érzelmek  felismeréséhez és megnevezéséhez. Mindezeket lóháton, a lóval való együtt mozgás segítségével tanulhatják meg: egyrészt a ló és lovas közötti nonverbális kommunikáció segítségével megtanulják a kontroll, türelem, várakozás képességeit, másrészt segíti a spontán érzelmek kimutatását. Mivel az autisták rugalmas viselkedése sérült, nehezebben tudják a strukturálatlan időt eltölteni, ez a terápiás módszer ebben is tud segíteni, fejleszthetik az önállóságukat is.

A Magyar Lovasterápiás szövetség jelenleg 40 intézményben és 300 magányszemély részvételével kínál segítséget. Az egyik legismertebb a fóti tagintézményük.

Ismerd meg közelebbről az állatok világát az EgZoo Manian október 8-án, mely Magyarország legújabb egzotikus állat vására és kiállítása! Jegyek: https://tixa.hu/egzoo-mania

Forrás: Kiss Dorottya: A lovasterápia hatása az autista gyerekekre, file:///C:/Users/Kiss%C3%81gnes/Downloads/document_24942_section_20047.pdf

Film: Olivier NakacheEric Toledano: Különleges életek

 

 

 

Szabó-Kiss Ágnes
Szabó-Kiss Ágnes
Szegeden végeztem mesterszakon, tanácsadás és iskolapszichológia szakirányon, Jelenleg a módszerspecifikus képzést végzem, tranzakció-analitikus jelölt vagyok. Két kicsi gyermekemmel és férjemmel élek, Mohácson, ahol két kolléganőmmel vezetjük a FordulóPont pszichológiai tanácsadó műhelyt. A hozzám kerülő – velem dolgozó kliensek számára igyekszem megteremteni azt a biztonságos környezetet, ahol megismerhetik jobban magukat, és kellő támogatással képesek megküzdeni elakadásaikkal.

Népszerűek

Az öt legfontosabb dolog, amit Dr. Vekerdy Tamás tanított nekünk

1. Nem az teljesít majd igazán jól a "kemény, versengő, taposó" felnőttéletben, akit már gyerekkorában is "kemény, versengő, taposó" körülmények között neveltek. Éppen ellenkezőleg....

A mérgező emberek 5 leggyakoribb működése

Mindannyian ismerünk közelebbről vagy távolabbról olyan embert, aki rendre furcsa, nyomasztó érzést kelt bennünk, ráadásul erre sokszor csak akkor ébredünk rá, amikor már az...

Elszürkülni a másik mellett – Így marcangol szét lassan az érzelmi bántalmazás

A bántalmazás nem feltétlenül bántalmazásnak indul – intő jeleit egy kapcsolat elején olykor nehéznek tűnhet kiszűrni, és sokszor mire felszínre jön a másik „valódi...

A nárcisztikus szülő gyermeke örökké a „nem elég jóság” árnyékában élhet – 5 jel, hogy felismerd

„Ha egy mondatban kellene jellemeznem, milyen érzés egy ilyen örömgyilkos édesanyával élni egy életet, akkor annyit mondanék, hogy olyan, mintha rátett volna a hátadra...

Ő nem bánt, csak „nem bírod a kritikát” – Egy nárcisztikus kapcsolatról röviden

Könnyű minden szörnyű párkapcsolatért a másik felet valamilyen elmebetegséggel megbélyegezni. Szeretjük azt gondolni, hogy a rossz dolgok nem a mi hibánkból történnek. Ismerőseim például...