Te mikor panaszkodtál utoljára? Mindennapjaink során gyakran találkozunk olyan helyzetekkel, amelyek bosszúságot vagy frusztrációt okoznak, és ilyenkor általában ösztönösen panaszkodni kezdünk. A panaszkodás segíthet levezetni a feszültséget, azonban ha túlzásba visszük, az negatív hatással lehet hangulatunkra és kapcsolatainkra. Következzen öt jel, amik többek között a panaszkodás hátulütőit foglalják magukba, majd pedig adunk néhány gyakorlati tippet is a változtatáshoz.
Először is, nézzük meg, mely jelek utalhatnak arra, ha valaki túl gyakran panaszkodik és hogyan hat mindez károsan önmagunkra és kapcsolatainkra. Figyeld meg, mennyiben igazak rád a következő pontok:
- Rosszabbul érzed magad a panaszkodás után
Egy ’eredményes’ panaszkodás után megkönnyebbülést kellene érezned, mintha „kieresztetted volna a gőzt”. Ha azonban azt tapasztalod, hogy a panaszkodás után még dühösebb vagy frusztráltabb vagy, érdemes elgondolkodni azon, hogy ez a szokás valóban segít-e neked.
- Ellenállsz a megoldási javaslatoknak
Ha gyakran panaszkodsz ugyanazokról a problémákról, de elutasítod a barátaid vagy családtagjaid által felkínált megoldásokat, előfordulhat, hogy a panaszkodás inkább a negatív érzésekben való elmerülést szolgálja, mintsem a probléma megoldását.
- Figyelmen kívül hagyod a pozitívumokat
Természetes, hogy a panaszkodás során a negatív eseményekre fókuszálsz, ám ha hosszabb távon teljesen figyelmen kívül hagyod a helyzetek pozitív aspektusait, az a panaszkodás túlzott mértékére utalhat.
- Bántó nyelvezetet használsz
Ha panaszkodás közben gyakran használsz sértő vagy bántó kifejezéseket másokra vagy magadra, az fokozhatja a negatív érzéseket és ronthatja a kapcsolataidat.
- Kimeríted a támogatóid türelmét
Mindenkinek szüksége van támogatásra, de ha folyamatosan panaszkodsz anélkül, hogy változtatnál a helyzeten, az megterhelheti a kapcsolataidat.
Ha a felsoroltak közül több pontban is magadra ismertél, felvetődhet benned a kérdés: de akkor mi a jó stratégia? Hogyan lehet leszokni a panaszkodásról? Nézzünk meg néhány jól bevált gyakorlatot:
Határozz meg időkorlátot a panaszkodásra: Adj magadnak egy meghatározott időtartamot (például 10 percet), hogy kifejezd a frusztrációidat, majd térj át a megoldások keresésére. Ez a technika lehetőséget ad a ventillálásra, ugyanakkor időben ráfordít a problémamegoldásra.
Légy nyitott a visszajelzésekre: Hallgasd meg mások tanácsait, és fontold meg, hogyan alkalmazhatod őket a problémáid megoldására. Ahelyett, hogy azonnal elutasítanád mások meglátásait, futtasd át őket magadon és próbáld meg felhasználni őket a megfelelő megoldás megtalálásához. Ne feledd: mások minimum egy lépéssel távolabbról néznek rá a te helyzetedre, így egy másik – talán objektívebb – szemüvegen keresztül képesek rálátni arra, amiben vagy. Éppen ezért érdemes befogadóbbnak lenned az ő perspektívájukkal kapcsolatban.
Tanulj meg visszatérni a pozitívumok értékeléséhez: Miután kifejezted a negatív érzéseidet, gondolj három dologra, amiért hálás vagy. Talán éles váltásnak tűnhet ez egy negatív érzelmi állapotban, ugyanakkor segít visszaállítani az egyensúlyt és emlékeztethet, hogy nem minden olyan rossz, mint amilyennek tűnik jelenleg.
A panaszkodás természetes emberi reakció, de fontos, hogy ne váljon a mindennapok részévé. A fenti jelek felismerése és a javasolt stratégiák alkalmazása segíthet abban, hogy produktívabb módon kezeld a frusztrációidat, javítsd a hangulatodat és erősítsd a kapcsolataidat.
Ihász-Novák Dóra
Felhasznált forrás: https://www.self.com/story/signs-you-complain-too-much#intcid=_self-article-bottom-recirc_49a29a7a-b528-404a-af48-b9e95f08bd3a_roberta-similarity1