-Nem furcsa? Csak a külsőnket látjuk, holott szinte minden belül történik

(A kisfiú, a Vakond, a Róka és a Ló című könyv)

- Advertisement -

 

Kevés film szól olyan kegyetlenül élesen a női testről és a társadalmi elvárások bénító súlyáról, mint Coralie Fargeat 2024-es testhorrorja, a The Substance (A Szer).

Első ránézésre csak egy bizarr, testmániában tobzódó műfaji filmnek tűnik, valójában azonban pontos látlelete annak, ami a kulturális térben már évtizedek óta fortyog: a női öregedés teljes és módszeres letagadásának.

Demi Moore – aki ezzel az alakítással kétségtelenül pályája egyik legerősebb szerepét hozza – pontosan ebbe a vitába csöppent bele. A díjszezonban tartott egyik beszédében arról beszélt, hogy pályája elején volt olyan producer, aki nyíltan azt sugalmazta neki: nem lesz belőle komoly színésznő. A történetet sokan Andy Vajnához kötik, de a lényeg nem az, ki mondta – hanem az, hogy Moore számára ez egész életében belső küzdelem maradt.

A színésznő saját bevallása szerint is rengeteget viaskodott a testképével, a fogyással, az edzéssel, a „hogyan nézek ki” örökös kényszerével. A fiataloknak szóló üzenete így hangzott:

“Addig nem lesztek boldogok, amíg le nem teszitek a mérőszalagot.”

És ez gyönyörű gondolat lenne – ha közben nem állna a mikrofon mögött valaki, aki ma hatvan felett is úgy néz ki, mintha 25 éves lenne, akinek az arcán nincs egyetlen ránc sem, és akinek a teste saját bevallása szerint is állandó önkritika és kontroll tárgya volt.

A paradoxon pedig pontosan itt kezdődik. A test, amely már nem test – hanem projekt.

Moore valószínűleg őszintén gondolta, amit mondott. Lehetséges, hogy rengeteget szenvedett, szorongott, és küzdött a saját testével. De a társadalmi helyzet, amelyben elhangzott ez az üzenet, épp az ellenkezőjét erősíti meg:

Hogy a testünk a státuszunk bizonyítéka lett.

Hogy a fiatalság a munkaeszközünk.

Hogy az öregedés nem természetes folyamat, hanem kijavítandó hiba.

És hogy akinek pénze, lehetősége vagy ismertsége van, az megteheti, hogy harcoljon az idővel. Aki pedig nem ilyen szerencsés – többnyire a fiatal nők –, azoknak marad a frusztráció, az önostorozás, a méricskélés és a szégyen.

A film épp ezt mutatja meg testhorror formájában: a testünk rabjává válunk, és nem az egészségünkért dolgozunk, hanem egy elérhetetlen illúzióért.

Nem véletlen, hogy az elmúlt évek közbeszédében felbukkant a „változás” ígérete.

Greta Gerwig Barbie filmjének nagymonológja is a nőiség lehetetlen állapotáról, szól, és arról a paradox helyzetről, amibe a nők önmagukat belekényszerítik: úgy legyenek tökéletesek, hogy közben ne veszítsék el önmagukat.

A Victoria’s Secret összeomlása és az új, „sokszínű” testkép ígérete is ezt sejtette. A modellek nyíltan beszéltek arról, milyen egészségtelen életet éltek a kifutókért.

Influencerek tucatjai vallották be, hogy a „fitneszéletmód” mögött gyakran evészavar, kiégés és testképzavar lapul.

És mégis: a mérce alig mozdult. Csak új köntöst kapott: „wellness”, „tudatosság”, és az „egészség” kifejezések, de a központi üzenet ugyanaz maradt: legyél tökéletes, és ne öregedj meg. És emögött egy óriási félreismerés húzódik meg.

A test ugyanis nem esztétikai projekt – hanem kapcsolatfelület a világgal. A tested nem egy installáció. Nem egy vitrintárgy. Nem egy termékfotó. A testünk érzékel, jelez, reagál.

A bőrünk, az arcunk, a szorongásaink mind arról árulkodnak, hogyan vagyunk valójában.

A Szer című film pontosan ezt a réteget teszi szürreálisan láthatóvá: hogy az öregedés – bár biológiai folyamat – pszichés értelemben egy gyászfolyamat is.

Elveszítjük korábbi önmagunk darabjait. Más lesz a testünk, a tartásunk, az arcunk. És ez teljesen rendben van. A probléma nem az öregedés, hanem az, hogy a társadalom nem ad rá teret. Sőt, tagadja, elrejti, láthatatlanná teszi. A férfiak is küzdenek – de a tiltás a nőket sújtja igazán Való igaz: a fiatal fiúkat is szorongatják a tökéletesség elvárásai. A kockahas-kultusz, a terembe járás kényszere, a testépítés korai kezdete rengeteg fiatal férfit érint. De az öregedés tabuja túlnyomórészt női teher. A nők teste van összekötve a fiatalság, szépség, anyaság, státusz, szexualitás és társadalmi érték fogalmával. A menopauza látványosabb, megterhelőbb. A szülés, gyereknevelés testet formáló következményei valósak. És mindez nem fér bele abba az irreális képletbe, amelyet Hollywood évtizedek óta épít.

Ha a fiatalok ebbe a mókuskerékbe ülnek be, hogyan fog beleférni az anyaság, a változás, a felnőtté válás, az öregedés? Ez a rendszer nem elengedni tanít, hanem kapaszkodni abba, ami elmúlik. Demi Moore üzenete fontos – de maga a jelenség árulkodó. Moore mondata, miszerint le kell tenni a mérőszalagot, akár megváltó is lehetne. Csakhogy épp egy olyan rendszer terméke mondja, amely ezt a mérőszalagot soha nem engedte ki a kezéből. A film viszont tökéletesen rávilágít valamire: az öregedés nem ellenség – a tagadása az.

Ami valóban gyógyítana, az nem a tökéletesség mítosza, hanem az a képesség, hogy elgyászoljuk, ami elmúlt, elismerjük, ami változik, s békével nézzünk arra, ami jön.

Mert egészséges 60 évesnek lenni jó. Erősnek lenni jó. Kitartónak lenni jó. Játékos nagymamának lenni jó. De miért kéne 25 évesnek látszani hozzá?

A Szer nem csupán testhorror. Egy társadalmi tükör. Figyelmeztetés. Emlékeztető arra, hogy a testünk nem projekt, hanem élettér. És hogy végső soron csak egy mondat számít: a test szolgál minket – és nem mi őt.

(A kisfiú, a Vakond, a Róka és a Ló című könyv)

- Advertisement -

 

- Advertisement -

Kevés film szól olyan kegyetlenül élesen a női testről és a társadalmi elvárások bénító súlyáról, mint Coralie Fargeat 2024-es testhorrorja, a The Substance (A Szer).

Első ránézésre csak egy bizarr, testmániában tobzódó műfaji filmnek tűnik, valójában azonban pontos látlelete annak, ami a kulturális térben már évtizedek óta fortyog: a női öregedés teljes és módszeres letagadásának.

Demi Moore – aki ezzel az alakítással kétségtelenül pályája egyik legerősebb szerepét hozza – pontosan ebbe a vitába csöppent bele. A díjszezonban tartott egyik beszédében arról beszélt, hogy pályája elején volt olyan producer, aki nyíltan azt sugalmazta neki: nem lesz belőle komoly színésznő. A történetet sokan Andy Vajnához kötik, de a lényeg nem az, ki mondta – hanem az, hogy Moore számára ez egész életében belső küzdelem maradt.

A színésznő saját bevallása szerint is rengeteget viaskodott a testképével, a fogyással, az edzéssel, a „hogyan nézek ki” örökös kényszerével. A fiataloknak szóló üzenete így hangzott:

“Addig nem lesztek boldogok, amíg le nem teszitek a mérőszalagot.”

És ez gyönyörű gondolat lenne – ha közben nem állna a mikrofon mögött valaki, aki ma hatvan felett is úgy néz ki, mintha 25 éves lenne, akinek az arcán nincs egyetlen ránc sem, és akinek a teste saját bevallása szerint is állandó önkritika és kontroll tárgya volt.

A paradoxon pedig pontosan itt kezdődik. A test, amely már nem test – hanem projekt.

Moore valószínűleg őszintén gondolta, amit mondott. Lehetséges, hogy rengeteget szenvedett, szorongott, és küzdött a saját testével. De a társadalmi helyzet, amelyben elhangzott ez az üzenet, épp az ellenkezőjét erősíti meg:

Hogy a testünk a státuszunk bizonyítéka lett.

Hogy a fiatalság a munkaeszközünk.

Hogy az öregedés nem természetes folyamat, hanem kijavítandó hiba.

És hogy akinek pénze, lehetősége vagy ismertsége van, az megteheti, hogy harcoljon az idővel. Aki pedig nem ilyen szerencsés – többnyire a fiatal nők –, azoknak marad a frusztráció, az önostorozás, a méricskélés és a szégyen.

A film épp ezt mutatja meg testhorror formájában: a testünk rabjává válunk, és nem az egészségünkért dolgozunk, hanem egy elérhetetlen illúzióért.

Nem véletlen, hogy az elmúlt évek közbeszédében felbukkant a „változás” ígérete.

Greta Gerwig Barbie filmjének nagymonológja is a nőiség lehetetlen állapotáról, szól, és arról a paradox helyzetről, amibe a nők önmagukat belekényszerítik: úgy legyenek tökéletesek, hogy közben ne veszítsék el önmagukat.

A Victoria’s Secret összeomlása és az új, „sokszínű” testkép ígérete is ezt sejtette. A modellek nyíltan beszéltek arról, milyen egészségtelen életet éltek a kifutókért.

Influencerek tucatjai vallották be, hogy a „fitneszéletmód” mögött gyakran evészavar, kiégés és testképzavar lapul.

És mégis: a mérce alig mozdult. Csak új köntöst kapott: „wellness”, „tudatosság”, és az „egészség” kifejezések, de a központi üzenet ugyanaz maradt: legyél tökéletes, és ne öregedj meg. És emögött egy óriási félreismerés húzódik meg.

A test ugyanis nem esztétikai projekt – hanem kapcsolatfelület a világgal. A tested nem egy installáció. Nem egy vitrintárgy. Nem egy termékfotó. A testünk érzékel, jelez, reagál.

A bőrünk, az arcunk, a szorongásaink mind arról árulkodnak, hogyan vagyunk valójában.

A Szer című film pontosan ezt a réteget teszi szürreálisan láthatóvá: hogy az öregedés – bár biológiai folyamat – pszichés értelemben egy gyászfolyamat is.

Elveszítjük korábbi önmagunk darabjait. Más lesz a testünk, a tartásunk, az arcunk. És ez teljesen rendben van. A probléma nem az öregedés, hanem az, hogy a társadalom nem ad rá teret. Sőt, tagadja, elrejti, láthatatlanná teszi. A férfiak is küzdenek – de a tiltás a nőket sújtja igazán Való igaz: a fiatal fiúkat is szorongatják a tökéletesség elvárásai. A kockahas-kultusz, a terembe járás kényszere, a testépítés korai kezdete rengeteg fiatal férfit érint. De az öregedés tabuja túlnyomórészt női teher. A nők teste van összekötve a fiatalság, szépség, anyaság, státusz, szexualitás és társadalmi érték fogalmával. A menopauza látványosabb, megterhelőbb. A szülés, gyereknevelés testet formáló következményei valósak. És mindez nem fér bele abba az irreális képletbe, amelyet Hollywood évtizedek óta épít.

Ha a fiatalok ebbe a mókuskerékbe ülnek be, hogyan fog beleférni az anyaság, a változás, a felnőtté válás, az öregedés? Ez a rendszer nem elengedni tanít, hanem kapaszkodni abba, ami elmúlik. Demi Moore üzenete fontos – de maga a jelenség árulkodó. Moore mondata, miszerint le kell tenni a mérőszalagot, akár megváltó is lehetne. Csakhogy épp egy olyan rendszer terméke mondja, amely ezt a mérőszalagot soha nem engedte ki a kezéből. A film viszont tökéletesen rávilágít valamire: az öregedés nem ellenség – a tagadása az.

Ami valóban gyógyítana, az nem a tökéletesség mítosza, hanem az a képesség, hogy elgyászoljuk, ami elmúlt, elismerjük, ami változik, s békével nézzünk arra, ami jön.

Mert egészséges 60 évesnek lenni jó. Erősnek lenni jó. Kitartónak lenni jó. Játékos nagymamának lenni jó. De miért kéne 25 évesnek látszani hozzá?

A Szer nem csupán testhorror. Egy társadalmi tükör. Figyelmeztetés. Emlékeztető arra, hogy a testünk nem projekt, hanem élettér. És hogy végső soron csak egy mondat számít: a test szolgál minket – és nem mi őt.

Szabó-Kiss Ágnes
Szabó-Kiss Ágnes
Szegeden végeztem mesterszakon, tanácsadás és iskolapszichológia szakirányon, Jelenleg a módszerspecifikus képzést végzem, tranzakció-analitikus jelölt vagyok. Két kicsi gyermekemmel és férjemmel élek, Mohácson, ahol két kolléganőmmel vezetjük a FordulóPont pszichológiai tanácsadó műhelyt. A hozzám kerülő – velem dolgozó kliensek számára igyekszem megteremteni azt a biztonságos környezetet, ahol megismerhetik jobban magukat, és kellő támogatással képesek megküzdeni elakadásaikkal.

Népszerűek

Az öt legfontosabb dolog, amit Dr. Vekerdy Tamás tanított nekünk

1. Nem az teljesít majd igazán jól a "kemény, versengő, taposó" felnőttéletben, akit már gyerekkorában is "kemény, versengő, taposó" körülmények között neveltek. Éppen ellenkezőleg....

A mérgező emberek 5 leggyakoribb működése

Mindannyian ismerünk közelebbről vagy távolabbról olyan embert, aki rendre furcsa, nyomasztó érzést kelt bennünk, ráadásul erre sokszor csak akkor ébredünk rá, amikor már az...

Elszürkülni a másik mellett – Így marcangol szét lassan az érzelmi bántalmazás

A bántalmazás nem feltétlenül bántalmazásnak indul – intő jeleit egy kapcsolat elején olykor nehéznek tűnhet kiszűrni, és sokszor mire felszínre jön a másik „valódi...

A nárcisztikus szülő gyermeke örökké a „nem elég jóság” árnyékában élhet – 5 jel, hogy felismerd

„Ha egy mondatban kellene jellemeznem, milyen érzés egy ilyen örömgyilkos édesanyával élni egy életet, akkor annyit mondanék, hogy olyan, mintha rátett volna a hátadra...

Gázlángozás – A manipulációs stratégia, mely eléri, hogy őrültnek gondold magad

„Oh, ugyan már! Soha nem mondtam ilyet! Csak túlságosan érzékeny vagy. Nem tudom, hogy miért csinálsz akkora ügyet ebből…” – ha ismerősek ezek a...