Közeleg a karácsony, azaz, belelendülünk az ajándékok beszerzésébe, kitalálásába, amit sajnos olykor kifejezetten stresszesnek vagy nyomasztónak is megélhetünk. Na de mit mond a pszichológia, milyen szempontok alapján érdemes ajándékot választani?
Adni, másoknak örömet szerezni alapvetően kellemes élmény, aminek kapcsán jó esetben mi magunk, ajándékozó oldalon is pozitív érzéseket élünk át. Azonban az év végéhez közeledve egyre fáradtabbak vagyunk, a teendőink nehezen fogyatkoznak, emellett mindenhonnan azt halljuk, hogy kötelességünk megtalálni a ‘tökéletes’ ajándékot szeretteinknek. Azt érezhetjük, akármennyire is jól ismerünk valakit, nehezen tudunk ráérezni a másik rejtett kívánságaira és vágyaira. Ráadásul a megfelelő ajándék kiválasztását a kapcsolatunk próbatételeként is megélhetjük. A következőkben segítségképpen összegyűjtöttünk néhány olyan pszichológiai alapelvet, melyek segíthetnek az ajándékválasztásban!
- Azonnali hatás helyett hosszútávú élmény
Egyes szakemberek szerint sok ajándékozással elkövetett hibánk egyfajta ’rövidlátásból’ ered. Azaz, az ajándékozó olyan ajándékot akar adni, amely a legnagyobb azonnali reakciót váltja ki, még akkor is, ha az öröm rövid ideig tart. Azok, akik viszont az ajándékot kapják, általában nagyobb hálát éreznek a hosszabb távú örömöt nyújtó ajándékokért.
Adelle Yang, a Szingapúri Nemzeti Egyetem professzora „mosolykereső hipotézisnek” nevezi ezt a jelenséget, és számos felmérés során talált bizonyítékokat az elképzelésre. Gondoljunk például a Valentin-napi ajándékokra. Megállapította, hogy az ajándékozók szívesebben vesznek például egy csokor virágot, amely lenyűgözően hat, amikor odaadjuk, de hamarosan elhervad, míg az ajándékozottak inkább egy olyan növényt preferálnának, amelyet hetekig gondozhatnak.
Ha attól tartunk, áldozatául eshetünk ennek a jelenségnek, azt érdemes végig gondolnunk, ugyanazt az ajándékot adnánk-e a másiknak, ha az ajándékot postai úton küldenénk el. Yang azt tapasztalta, hogy az emberek hajlamosak jobb döntést hozni, ha tudják, hogy fizikailag nem lesznek jelen a felbontásnál, így nem lesznek tanúi az ajándékot kapó személy azonnali reakciójának.
Az ajándékozás pillanatára való összpontosításunk azonban sok más hibáért is felelős lehet. Az emberek hajlamosak valami meglepővel előállni, mint olyan ajándékot venni, amely már szerepel a másik kívánságlistáján. Az ajándékozók szeretnék látni a meglepetést, amikor kibontják az ajándékot, míg az ajándékozottak inkább azt az ajándékot preferálják, amit valójában kértek.
- Tárgyak helyett élmények
A mosolykeresés hipotézise azt is megmagyarázza, hogy miért vásárolunk inkább tárgyi ajándékokat: egy divatos új órát vagy nyakláncot, például egy koncertjeggyel vagy egy főzőtanfolyammal szemben. Az ajándékozót izgatja, hogy valami nagy és csillogó dolgot adhat át, de az új és izgalmas élmények általában nagyobb boldogságot okoznak, és az esemény emlékei még sokáig megmaradnak, miután a tárgyi ajándékok elvesztették fényüket.
- Nyomasztó árcédulák
Sokan abból indulhatnak ki az ajándékozás során, hogy az ár tükrözi az illető iránti megbecsülésüket. A pszichológiai kutatások azonban azt sugallják, hogy messze túlbecsüljük a pénzbeli érték jelentőségét. A bizonyítékok azt mutatják, hogy az ajándék árának kevés köze van ahhoz, hogy mennyire jól fogadjuk azt.
A társadalmi összehasonlítás lehetősége pedig csak növeli az árral való foglalkozásunkat. Aggódunk, hogy valaki más nagylelkűsége árnyékot vet a mi erőfeszítéseinkre; sőt, egyesek teljesen kihátrálhatnak az ajándékozásból, ha úgy gondolják, hogy nem tudnak lépést tartani a „versennyel”.
+1. Önzetlen cselekedet vagy öncélú motiváció?
Bizonyos helyzetekben a címzettek iránti irigység érzése is befolyásolhat bennünket. Képzeljük el, hogy a testvérünk egy új napszemüveget kért karácsonyra. Találunk is egy stílusos darabot, amelyről tudjuk, hogy tetszene neki, de ehhez képest a saját szemüvegünket kevésbé látjuk divatosnak. Ilyen helyzetekben az emberek gyakran választanak alacsonyabb minőségű ajándékot: inkább kockáztatják, hogy csalódást okoznak a másiknak, minthogy irigységet érezzenek magukban.
Az a vágyunk, hogy egyedinek érezzük magunkat, szintén akadály lehet. Ha birtoklunk valami egyedit és különlegeset, akkor azzal, ha a másiknak is megvennénk azt a tárgyat, már nem éreznénk annyira különlegesnek magunkat. Ennek következtében egy teljesen más ajándékot választunk – olyat, amely azonban közel sem vált ki akkora hálát. Azaz, ha felülírjuk önzőségünket, sokkal jobb döntéseket hozhatunk.
Forrás:
https://www.theguardian.com/science/2023/dec/10/art-and-science-of-gift-giving-buying-presents