Csend ereje a terápiás beszélgetésben

Bármilyen beszélgetés során előfordul, hogy a szavak közé csend ékelődik, és ez alól a segítő beszélgetések sem kivételek. Sokszor mindkét fél számára kellemetlennek vagy kínosnak tűnhet ez a pillanat, a csendnek azonban komoly hatása és jelentősége van egy terápiás beszélgetés során. Terápiás közegben a csend egy tudatosan fenntartott, biztonságos tér kialakítását, vagy annak megerősítését is lehetővé teszi, továbbá ebben a térben a kliens és a terapeuta egyaránt megélheti saját belső gondolatait és érzelmeit, lehetőség nyílik azok kibontakoztatására és megértésére.

- Advertisement -

 

A csend a kliens számára azért is fontos, mert ebben a helyzetben tudja mélyíteni a terapeuta által elhangzott visszajelzéseket, gondolatokat, és ezt saját megélésében el tudja helyezni, valamint értelmezni is. Ezáltal lehetőséget teremt az önreflexióra és a teljesebb önismeret elérésére. Elengedhetetlen a személyes fejlődés és a problémák gyökerének megértése szempontjából. Sok kliensből a hosszabb csendek feszültséget, szorongást vagy akár bizonytalanságot válthatnak ki, hiszen a megszokott társalgás hiánya felidézheti az egyedüllét érzését, vagy azt a félelmet, hogy „nem elég érdekes”, „nem értik meg” vagy „elveszik a kapcsolat”.

Ahhoz, hogy a kliens ezt a csendet elfogadja és nyitottabban viszonyuljon hozzá, először tudatosítania kell, hogy a terapeuta hallgatása nem passzivitás vagy elutasítás, hanem egy aktív jelenlét, amely lehetőséget teremt az önreflexióra és a mélyebb megértésre. A terapeuta ilyenkor mintegy tükörként működik, amelyben a kliens saját gondolatai és érzései tisztábban láthatóvá válnak.

 

A csend a terapeuta számára is jó alkalom arra, hogy jobban megfigyelje a pácienst, a nonverbális jeleket, a testtartást, a mimikát, és ezáltal mélyebb megértést szerezzen a páciens aktuális állapotáról. A terapeuta a csendet felhasználhatja a biztonság, a megértés és a megfékezés közvetítésére. Ha azonban a szakember nem ügyesen és érzékenyen alkalmazza ezt a beavatkozást, a kliens a terapeuta csendjét távolságtartásként, érdektelenségként és eltávolodásként érezheti, ami a terápiás szövetség bizalmának és biztonságának megrendüléséhez vezethet.

 

A terápiás beszélgetésben nemcsak az számít, hogy mit mondunk, hanem az is, hogy hogyan hallgatunk. Két alapvető hallgatási forma különíthető el: a passzív és az aktív hallgatás, amiből mindkettőnek megvan a maga szerepe a folyamatban.

A passzív hallgatás során a terapeuta csendben marad, kevés vagy semmilyen verbális visszajelzést nem ad, és nem irányítja a beszélgetést. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne figyelne; sokkal inkább tudatosan teret enged a kliens gondolatainak és érzelmeinek kibontakozására. Ez a fajta hallgatás segíthet abban, hogy a kliens saját ritmusában dolgozza fel a mondandóját, és mélyebb önreflexióra jusson.

 

Az aktív hallgatás ezzel szemben folyamatos kapcsolatot tart fenn a klienssel. Ilyenkor a terapeuta verbális visszajelzésekkel („értem”, „igen”), rövid összefoglalásokkal vagy visszatükrözéssel jelzi, hogy figyel és követi a gondolatmenetet. A nonverbális eszközök – például a szemkontaktus, bólintás vagy nyitott testtartás – szintén fontos részei ennek a figyelemformának. Az aktív hallgatás megerősíti a klienst abban, hogy a mondandója fontos, és biztonságos térben van.

 

A terápiában a passzív és aktív hallgatás nem egymást kizáró, hanem egymást kiegészítő eszközök. A terapeuta feladata, hogy a kliens aktuális állapotához és a beszélgetés tartalmához igazítva váltogassa őket.

 

Végső soron a terápiás csend megtanulása egy olyan folyamat, amely során a kliens megtapasztalja: a hallgatás nem a magány vagy elutasítás jele, hanem az érzelmi feldolgozás és a személyes növekedés egyik legfontosabb eszköze. Ez a nyitottság és elfogadás a terápiás munka mélyebb rétegeihez vezet, ahol a valódi változás megszülethet.

Bármilyen beszélgetés során előfordul, hogy a szavak közé csend ékelődik, és ez alól a segítő beszélgetések sem kivételek. Sokszor mindkét fél számára kellemetlennek vagy kínosnak tűnhet ez a pillanat, a csendnek azonban komoly hatása és jelentősége van egy terápiás beszélgetés során. Terápiás közegben a csend egy tudatosan fenntartott, biztonságos tér kialakítását, vagy annak megerősítését is lehetővé teszi, továbbá ebben a térben a kliens és a terapeuta egyaránt megélheti saját belső gondolatait és érzelmeit, lehetőség nyílik azok kibontakoztatására és megértésére.

- Advertisement -

 

- Advertisement -

A csend a kliens számára azért is fontos, mert ebben a helyzetben tudja mélyíteni a terapeuta által elhangzott visszajelzéseket, gondolatokat, és ezt saját megélésében el tudja helyezni, valamint értelmezni is. Ezáltal lehetőséget teremt az önreflexióra és a teljesebb önismeret elérésére. Elengedhetetlen a személyes fejlődés és a problémák gyökerének megértése szempontjából. Sok kliensből a hosszabb csendek feszültséget, szorongást vagy akár bizonytalanságot válthatnak ki, hiszen a megszokott társalgás hiánya felidézheti az egyedüllét érzését, vagy azt a félelmet, hogy „nem elég érdekes”, „nem értik meg” vagy „elveszik a kapcsolat”.

Ahhoz, hogy a kliens ezt a csendet elfogadja és nyitottabban viszonyuljon hozzá, először tudatosítania kell, hogy a terapeuta hallgatása nem passzivitás vagy elutasítás, hanem egy aktív jelenlét, amely lehetőséget teremt az önreflexióra és a mélyebb megértésre. A terapeuta ilyenkor mintegy tükörként működik, amelyben a kliens saját gondolatai és érzései tisztábban láthatóvá válnak.

 

A csend a terapeuta számára is jó alkalom arra, hogy jobban megfigyelje a pácienst, a nonverbális jeleket, a testtartást, a mimikát, és ezáltal mélyebb megértést szerezzen a páciens aktuális állapotáról. A terapeuta a csendet felhasználhatja a biztonság, a megértés és a megfékezés közvetítésére. Ha azonban a szakember nem ügyesen és érzékenyen alkalmazza ezt a beavatkozást, a kliens a terapeuta csendjét távolságtartásként, érdektelenségként és eltávolodásként érezheti, ami a terápiás szövetség bizalmának és biztonságának megrendüléséhez vezethet.

 

A terápiás beszélgetésben nemcsak az számít, hogy mit mondunk, hanem az is, hogy hogyan hallgatunk. Két alapvető hallgatási forma különíthető el: a passzív és az aktív hallgatás, amiből mindkettőnek megvan a maga szerepe a folyamatban.

A passzív hallgatás során a terapeuta csendben marad, kevés vagy semmilyen verbális visszajelzést nem ad, és nem irányítja a beszélgetést. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne figyelne; sokkal inkább tudatosan teret enged a kliens gondolatainak és érzelmeinek kibontakozására. Ez a fajta hallgatás segíthet abban, hogy a kliens saját ritmusában dolgozza fel a mondandóját, és mélyebb önreflexióra jusson.

 

Az aktív hallgatás ezzel szemben folyamatos kapcsolatot tart fenn a klienssel. Ilyenkor a terapeuta verbális visszajelzésekkel („értem”, „igen”), rövid összefoglalásokkal vagy visszatükrözéssel jelzi, hogy figyel és követi a gondolatmenetet. A nonverbális eszközök – például a szemkontaktus, bólintás vagy nyitott testtartás – szintén fontos részei ennek a figyelemformának. Az aktív hallgatás megerősíti a klienst abban, hogy a mondandója fontos, és biztonságos térben van.

 

A terápiában a passzív és aktív hallgatás nem egymást kizáró, hanem egymást kiegészítő eszközök. A terapeuta feladata, hogy a kliens aktuális állapotához és a beszélgetés tartalmához igazítva váltogassa őket.

 

Végső soron a terápiás csend megtanulása egy olyan folyamat, amely során a kliens megtapasztalja: a hallgatás nem a magány vagy elutasítás jele, hanem az érzelmi feldolgozás és a személyes növekedés egyik legfontosabb eszköze. Ez a nyitottság és elfogadás a terápiás munka mélyebb rétegeihez vezet, ahol a valódi változás megszülethet.

Németh Vanda
Németh Vanda
Pszichológusként tanulmányaimat az ELTE Pszichológia szakán kezdtem, majd a Károli Gáspár Református Egyetem Klinikai- és Egészségpszichológia specializációján végeztem. Korábban az ELTE Szabadbölcsészet szakán is diplomát szereztem, Filmelmélet és filmtudomány szakirányon. Ezért különösen érdekel, hogyan lehet a pszichológia mélyebb kérdéseit – például a személyiségzavarokat – filmeken keresztül közérthetőbben és vizuálisan is érzékletesen bemutatni. Szakmai érdeklődésem középpontjában a személyiségzavarok – főként a B klaszter zavarai (borderline, hisztrionikus, nárcisztikus) – valamint a szorongásos problémák háttere, megértése és kezelési lehetőségei állnak. A Pszicholive felületén célom, hogy minél sokszínűbb témák mentén mutassam be a pszichológia világát: közérthető, mégis szakmailag megalapozott tartalmakkal segítsek eligazodni az érdeklődőknek a lelki folyamatokban, kérdésekben.

Népszerűek

Az öt legfontosabb dolog, amit Dr. Vekerdy Tamás tanított nekünk

1. Nem az teljesít majd igazán jól a "kemény, versengő, taposó" felnőttéletben, akit már gyerekkorában is "kemény, versengő, taposó" körülmények között neveltek. Éppen ellenkezőleg....

A mérgező emberek 5 leggyakoribb működése

Mindannyian ismerünk közelebbről vagy távolabbról olyan embert, aki rendre furcsa, nyomasztó érzést kelt bennünk, ráadásul erre sokszor csak akkor ébredünk rá, amikor már az...

Elszürkülni a másik mellett – Így marcangol szét lassan az érzelmi bántalmazás

A bántalmazás nem feltétlenül bántalmazásnak indul – intő jeleit egy kapcsolat elején olykor nehéznek tűnhet kiszűrni, és sokszor mire felszínre jön a másik „valódi...

A nárcisztikus szülő gyermeke örökké a „nem elég jóság” árnyékában élhet – 5 jel, hogy felismerd

„Ha egy mondatban kellene jellemeznem, milyen érzés egy ilyen örömgyilkos édesanyával élni egy életet, akkor annyit mondanék, hogy olyan, mintha rátett volna a hátadra...

Gázlángozás – A manipulációs stratégia, mely eléri, hogy őrültnek gondold magad

„Oh, ugyan már! Soha nem mondtam ilyet! Csak túlságosan érzékeny vagy. Nem tudom, hogy miért csinálsz akkora ügyet ebből…” – ha ismerősek ezek a...